زارعی

zarei.blogsky@gmail.com

زارعی

zarei.blogsky@gmail.com

ایدز را بهتر بشناسیم

HIV را بیشتر بشناسیم

عفونت HIV (ایدز) ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان HIV ویروسی است که سبب ابتلا به بیماری ایدز می‌شود. ایدز یک بیماری جدی و خطرناک و تهدیدکننده زندگی است که علایم مختلفی در انسان ایجاد می‌کند.

عفونت HIV با داروهای مختلفی درمان می‌شود طوری که فرد احساس بهتری داشته باشد و طول عمرش کمی افزایش یابد. اما درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.تقریبا 33 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده هستند.نحوه انتقال ویروس ایدز چگونه است؟فردی ممکن است از طریق راه‌های زیر به ویروس HIV آلوده شود:· تماس با مایعات بدن از جمله مایع منی و ترشحات واژن (در هنگام تماس جنسی با فرد مبتلا) و همچنین تماس با خون. هنوز مدرکی دال بر انتقال این ویروس از بزاق وجود ندارد.· آلوده شدن خون با استفاده از سوزن سرنگ مشترک برای داروهای تزریقی و یا فرورفتن اتفاقی سوزن آلوده به ویروس HIV با دست‌ها.· تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده . زنانی که مبتلا به ویروس HIV هستند می‌توانند این ویروس را در دوران بارداری و یا در هنگام شیردهی و حتی از طریق شیر خود آن را به نوزاد خود منتقل کنند.نشانه بیماری چیست؟افرادی که مبتلا به عفونت HIV هستند در ابتدا ممکن است احساس بیماری و ناخوشی نداشته باشند. به هر حال این عفونت غالبا با علایم مختلفی همراه است که بسته به اینکه چه مدت است فرد به آن آلوده است متفاوت است.از آنجایی که ویروس HIV عملکرد دستگاه ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند.در صورتی که فرد تحت درمان قرار نگیرد، علایم بیماری بیشتر و شدیدتر شده و مدت زمان طولانی‌تری فرد را آزار می‌دهد.علایم ایدز عبارتس از تورم غدد لنفاوی، تب، لرز و تعریق شبانه، اسهال کاهش وزن سرفه و تنگی نفس خستگی دایمی زخم‌های پوستی تاری دید و سردرد ابتلا به سایر عفونت‌ها مانند انواع پنومونیآیا می توان از این بیماری پیشگیری کرد؟آموزش همگانی در مورد HIV و ایدز و رفتارهای پرخطر مرتبط با آن
موجب تامین سلامت خون و فرآورده‌های خونی می‌شود.مهم‌ترین موضوع در آموزش رفتارهای پرخطر، آموزش رفتارهای جنسی سالم می‌باشد.
رفتار جنسی ناسالم هرگونه تماس جنسی را می‌گویند که در آن فرد از سلامت خود یا شریک جنسی خود ‌آگاه نباشد.اگر فردی از رفتارهای پرخطر آگاهی داشته باشد بهتر می‌تواند در خصوص سلامت خود یا شریک جنسی خود قضاوت کند. داشتن رفتارهای پرخطر احتمال آلودگی به HIV و سایر عفونت‌های‌ آمیزشی را بیشتر می‌کند.رفتارهای حنسی پرخطر عبارتند از: • داشتن شرکای جنسی متعدد• تماس‌های جنسی نامعمول (تماس مقعدی و دهانی)• متوسل شدن به خشونت در زمان تماس جنسی• مصرف الکل، مواد مخدر و یا روانگردان قبل از برقراری تماس جنسی• تماس جنسی محافظت نشده (عدم استفاده از کاندوم)بنابراین برای پیشگیری از HIV و ایدز در جامعه باید رفتارهای جنسی سالم را به افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آموزش داد.بعضی از افراد و گروه‌ها مانند معتادان تزریقی، کارکنان بهداشتی درمانی، نوزادان متولد شده از مادران HIV مثبت، مبتلایان به عفونت‌های آمیزشی و افراد با رفتارهای جنسی پرخطر در معرض خطر بالای آلودگی به HIV قرار دارند. بنابراین باید توجه بیشتری به این افراد مبذول داشت.زنان HIV مثبت باید تا حد امکان از باردار شدن خود جلوگیری کنند. بنابراین توصیه می‌شود که در این افراد از دو روش پیشگیری از بارداری به طور همزمان استفاده شود تا احتمال بارداری به حداقل برسد.با این حال اگر خانم HIV مثبت باردار شود با تجویز داروهای ضد ویروسی در زمان بارداری سعی می‌شود از انتقال HIV به جنین وی جلوگیری شود. البته تجویز این داروها در زمان حاملگی همراه با خطراتی می‌باشد، ضمن آنکه این داروها بسیار گران و کمیاب می‌باشند. همچنین در نوزدان متولد شده از مادران HIV مثبت می‌توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.کارکنان بهداشتی درمانی یکی از گروهای در معرض خطر آلودگی به HIV هستند. بنابراین دستورالعمل‌هایی تحت عنوان «احتیاطات استاندارد» تدوین شده است که تمامی کارکنان بهداشتی درمانی باید آنها را به کار ببندند تا خطر انتقال HIV در آنها به حداقل برسد.یکی دیگر از گروه‌های پرخطر، معتادان تزریقی می‌باشند که به دلیل استفاده مشترک از سرنگ و سوزن است. افرادی که رفتارهای پرخطر به ویژه رفتارهای پرخطر جنسی دارند لازم است که تحت مشاوره قرار گیرند تا از خطرات آلودگی به HIV آگاه شوند و در صورت لزوم آزمایش‌های تشخیصی به‌طور داوطلبانه از آنها به عمل آید. مشاوره و آزمایشات داوطلبانه در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور به‌طور رایگان انجام می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد