زارعی

zarei.blogsky@gmail.com

زارعی

zarei.blogsky@gmail.com

بهداشت محیط مدارس

بهداشت محیط مدارس

بهداشت محیط مدارس شامل تمام فعالیتهائی است که در جهت اجرای ضوابط بهداشتی مدرسه انجام میشود . مهمترین نکاتی که باید در بهداشت محیط مدرسه مورد توجه قرارگیرند عبارتند از :

محل احداث مدرسه شرایط لازم برای احداث محل مدرسه :

:مدرسه باید دور از سرو صدا ، عبورو مروروسایط نقلیه ، محل انباشتن زباله ، راه آهن و کارخانه باشد. محوطه مدرسه باید دارای وسعت کافی بوده و برای جلوگیری از ایجادگرد و غبار و امکان شستشو ، کف حیاط از آسفالت و یا بتون پوشیده شده باشد و بطور کلی باید از محلهای مزاحم حدود 500 متر فاصله داشته باشد

ساختمان مدرسه:

رعایت تمام شرایط ایمنی و بهداشت در ساختمان مدرسه دارای اهمیت است که این شرایط عبارتند از: کف کلاسها، سقف، روشنایی، تهویه کلاسها، پنجره ها، درجه حرارت، وسیله گرمازا، کپسول ضد حریق، تهویه هوا، پله ها، تابلو کلاس، میز و صندلی، دستشویی، استفاده از صابون، توالت، دفع بهداشتی فاضلاب، آبخوری، دفع بهداشتی زباله، بوفه مدرسه. رعایت هر یک از شرایط ایمنی فوق مطابق با استانداردهای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به اختصار توضیح داده می شود:

کف کلاسها: باید قابل شستشو و صاف و بدون درز و شکاف باشد و از لغزندگی و مرطوب بودن آن جلوگیری شود.

سقف: باید ساف و بدون درز و شکاف و به رنگ روشن باشد.

روشنایی: روشنایی کلاسها باید به طور طبیعی تأمین شود، بهتر استنور از سمت چپ دانش آموز بتابد و نه از روبرو. بزرگی پنجره ها باید یک پنجم مساحت کلاس باشد و به فاصله حداقل 100 تا 120 سانتی متری بالاتر از کف کلاس قرار گرفته باشند.

تهویه کلاسها: اگر پنجره ها در دیوارهای روبروی یکدیگر کار گذاشته شده باشند تهویه کلاس بهتر انجام می گیرد.

تهویه هوا: در کلاس باید به خوبی صورت گیرد حداقل 6 بار در روز و با باز کردن در و پنجره کلاس.

درجه حرارت: درجه حرارت مناسب برای کلاس درس 18 تا 21 درجه سانتی گراد است کلاس بسیار گرم موجب کسالت و خواب آلودگی و کلاس سرد باعث سردی بدن دانش آموز شده و او را مستعد ابتلا به عفونتهای ریوی می نماید.

وسیله گرمازا: باید فضای کلاس را به طور یکنواخت گرم کند مانند شوفاژ و یا بخاری دیواری که دارای دودکش باشد  تا گازهای حاصل از مواد  سوختنی به فضای کلاس وارد نشود و خطر آتش سوزی نداشته باشد.

کپسول ضد حریق: لازم است هر مدرسه به تعداد کلاسها کپسول ضد حریق در اختیار داشته باشند.

پله ها: اگر ساختمان مدرسه دارای پله است باید ارتفاع پله 18 سانتی متر و عرض آن 30 سانتی متر دارای نرده محافظ و بدون لغزندگی باشد.

تابلوی کلاس: باید در محل مناسبی که نور کافی به آن بتابد و در معرض دید کامل دانش آموزان باشد،قرار گیرد. تابلو نباید شفاف باشد که موجب انعکاس نور گردد و نیز فاصله آن تا اولین ردیف دانش آموز نباید از 20/2 مترکمتر باشد.

میز و صندلی: بهتر است برای هر دانش آموز جداگانه تهیه شود ارتفاع صندلی باید به اندازه باشد که وقتی دانش آموز روی آن می نشیند ران آن با صندلی تماس داشته باشد و نیز فاصله بین آخرین صندلی با دیوار انتهای کلاس 50 سانتی متر باشد.

دستشوئی: به ازای هر 60 دانش آموز یک دستشویی لازم است. دستشوئی باید خارج از توالت ولی در مجاورت آن قرار داشته باشد. ارتفاع آن از سطح زمین 60 تا 70 سانتی متر و متناسب با قد دانش آموز باشد.

استفاده از صابون: در دستشوئیها ضروری است باید از صابون مایع استفاده شود یا اینکه هر دانش آموز صابون مخصوص به خود داشته باشد.

توالت: در مدرسه به ازاء هر 40 دانش آموز حداقل یک توالت در نظر گرفته شود، کاسه توالت باید سالم و از جنس سرامیک و به رنگ روشن باشد. دیوارها و کف توالت باید قابل شستشو باشد و کف توالت به سمت کاسه دارای شیب باشد.

دفع بهداشتی فاضلاب: برای پیشگیری از بیماریهای گوناگون باید دفع بهداشتی فاضلاب از طریق هدایت به شبکه فاضلاب رو عمومی و یا چاه فاضلاب انجام شود.

دفع بهداشتی زباله: باید سطل های درب دارمتعدد در نقاط مختلف مدرسه (حیاط، کلاسها، راهرو) قرار داشته باشد و هر روز زباله های درون آن جمع آوری و سپس تمیز شود.

آبخوری: باید دارای شرایط زیر باشد:

-         کف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد.

-         دیوار لبه آبخوری باید از جنس قابل شستشو و دارای شیب مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد.

-         دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو(نظیرکاشی، سرامیک،....) باشد.

-     آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب یا آب سرد کن مجهز گردد و حداقل برای هر 45 نفر یک شیر آبخوری پیش بینی شود. ارتفاع شیر آن متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی (100-75 سانتی متر) از سطح زمین باشد.

-         آب خوری باید خارج از سرویس های بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با فاصله حداقل 15 متر احداث گردد.

بوفه مدرسه: باید دارای نور کافی، مجهز به هواکش، دارای وسایل گرمازا و سرمازا، کف از جنس سیمان یا سایر مصالح، قابل شستشو دارای سطل زباله، درب و پنجره توری دار،مجهز به یخچال بوده و متصدی بوفه دارای کارت تندرستی باشد و مسائل بهداشت فردی کاملاً رعایت فرماید

آب آشامیدنی سالم :

تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در مدرسه از موضوعات مهم و اساسی است . بهتر است در مدرسه از شبکه آب لوله کشی و یا منابع بهسازی شده استفاده شود و در محلهایی که آب سالم در دسترس نباشد آب را پس از ضد عفونی کردن مصرف نمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد