هدف بهداشت مدارس تأمین ، حفظ، ارتقاء سطح سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان و در نهایت جامعه اهمیت بهداشت مدارس - بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند (بیش از 25%) - به دلیل کامل نشدن مهارتها و شرایط سنی بعد از گروه مادر و کودک آسیب پذیرترین قشر جامعه می باشند - پایه گذاری رفتارهای بهداشتی و شیوه زندگی در این سنین صورت می گیرد - از مهمترین گروههای در معرض خطر حوادث و سوانح هستند - با توجه من اینکه در سن آموزشی پذیری هستند من آسانی مطالب بهداشتی را فرا گرفته و من خانواده و جامعه انتقال میدهند - در دسترس و من آسانی می توان مطالب آموزشی من آنها انتقال داده شود. فعالیتها برنامه های بهداشت مدارس 1- آموزش بهداشت 2- معاینات دانش آموزان و تکمیل شناسنامه سلامت 3- بهبود وضعیت بهداشت محیط مدارس 4- بهبود وضعیت تغذیه دانش آموزان 5- پیشگیری از بیماریهای شایع در سنین مدرسه 6- پیشگیری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه 7- واکسیناسیون توام دانش آموزان اول متوسطه 8- تشکیل پرونده بهداشتی جهت مدارس 9- نظارت آموزش بهداشت - هدف آن بالا بردن سطح دانش بهداشتی و در نهایت تغییر مطلوب در رفتار دانش آموزان و انتقال آن به خانواده ها -گروههای هدف در آموزش بهداشت دانش آموزان ، والدین، معلمین و سایر کارکنان موضوعات آموزشی دوره ابتدائی : بهداشت فردی – دهان ودندان- تغذیه و بهداشت مواد غذایی – بیماریهای شایع – بهداشت روان- بهداشت محیط – سوانح و حوادث دوره راهنمایی و متوسطه: بهداشت فردی – دهان ودندان – بهداشت دوران بلوغ- تغذیه در سنین بلوغ- واکسیناسیون – بهداشت محیط – مسائل جمعیتی – نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی – بیماریهای واگیردار و غیرواگیردار (انگلهای روده ای – بیماریهای آمیزشی – تالاسمی – قلبی- ایدز- انفلوآنزا) بهداشت روان – سوانح و حوادث والدین: - آشنایی با نیازها ، مشکلات بهداشتی فرزندان در سنین مدرسه - نقش والدین در رشد و تکامل فرزندان - اهمیت معاینات سالانه دانش آموزان - بهداشت فردی – خانواده – محیط – روان – دوران بلوغ - تغذیه و بهداشت مواد غذایی - بیماریهای شایع در سنین مدرسه - واکسیناسیون - سوانح و حوادث 2- معاینات دانش آموزان و شناسنامه سلامت معاینات پزشکی: دانش آموزان اول دبستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول تیرماه هرسال لغایت اول مهرماه هرسال دانش آموزان اول راهنمایی= صدرصد جمعیت هدف ازاول مهرماه هرسال لغایت اول دی ماه هرسال دانش آموزان اول دبیرستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول دی ماه هرسال لغایت پانزدهم اردیبهشت ماه معاینات بالینی توسط پزشک عبارتند از: آنمی-پوست ومو(گال-کچلی سر)-بزرگی تیروئید-گوش وحلق وبینی –چشم-ستون فقرات-اندام-شکم(بزرگی طحال-بزرگی طحال)-قلب وعروق-قفسه سینه-ریه-ادراری تناسلی(ابهام تناسلی-عدم نزول بیضه-کلیوی) –روان –اعصاب-پرفشاری خون-بیماریها . معاینات بهداشتی (غربالگری ) : دانش آموزان اول دبستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول تیرماه هرسال لغایت اول مهرماه هرسال دانش آموزان اول راهنمایی= صدرصد جمعیت هدف ازاول مهرماه هرسال لغایت اول دی ماه هرسال دانش آموزان اول دبیرستان= صدرصد جمعیت هدف ازاول دی ماه هرسال لغایت پانزدهم اردیبهشت ماه معاینات غربالگری توسط پرسنل بهداشتی (بهورز-کاردان ....)عبارتند از: ارزیابی رشد (قدووزن –نمایه توده بدنی )-سنجش بینایی-سنجش شنوایی-دهان ودندان –بیماریهای نیازمند مراقبت ویژه (دیابت-قلبی وعروقی- صرع - آسم –هموفیلی – تالاسمی)-اختلالات رفتاری - جلدی(رشک وشپش سر – کچلی سر)= کلیه دانش آموزان همزمان با غربالگری پدیکلوز با اولویت مدارس ابتدایی – خوابگاهها قبل از شروع سال تحصیلی و حداکثر در دو هقته اول سال تحصیلی از نظر جلدی معاینه می شوند. بهبود وضعیت بهداشت محیط مدارس محل احداث مدرسه : دور از سر و صدا و عبور و مرور وسایل نقلیه دوری از محل انباشتن زباله – راه آهن – و کارخانه ساختمان مدرسه : کف کلاس ها – سقف کلاسها – روشنایی – تهویه کلاس ها – پنجره ها – درجه حرارت (21- 18 درجه) وسیله گرمازا – کپسول ضد حریق – پله ها (ارتفاع 18 – عرض 30 سانتی متر ) – تابلو کلاس (از ردیف اول 5/2 متر) – میز و صندلی – دستشوئی (من ازای هر 60 دانش آموز) – استفاده از صابون – توالت (من ازای هر 45 دانش آموز) – دفع بهداشتی فاضلاب – آبخوری (من ازای هر 75 دانش آموز) – دفع بهداشتی زباله بوفه مدرسه – (رعایت مقررات آئین نامه مربوطه ) پوشش دیوار بوفه از سنگ یا کاشی و به رنگ روشن باشد - سطل زباله درداخل و بیرون بوفه به تعداد کافی وجود داشته باشد تا دانشآموزان پس مانده های مواد غذایی را در آن بیندازند . - برای جلوگیری از ورود مگس و حشرات درب و پنجره ها با توری فلزی پوشانده شود ، درب و دیوار و سقف آن مننفذ و سوراخ نداشته باشد . - فردی که متصدی بوفه است چون با مواد غذایی سر و کار دارد باید از نظر بیماریهای واگیردار (انگلی ، قارچی و ...) مورد آزمایش قرار گرفته و کارت تندرستی داشته باشد و مسایل بهداشت فردی مانند شستشوی دستها و کوتاه کردن ناخن ها و نیز پوشیدن کلاه و روپوش را کاملاً رعایت نماید . - بوفه باید حتماً مجهز به یخچال بوده و مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال و سایر مواد غذایی در محل خشک و بدون رطوبت تگهداری شود آب آشامیدنی مدرسه تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در مدرسه یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی است . بهتر است در مدرسه از شبکه آب لوله کشی و یا منابع بهسازی شده استفاده شود . و در محلهایی که آب سالم دردسترس نباشد آب راپس از ضد عفونی کردن مصرف نمایید . بهبود وضعیت تغذیه دانش آموزان اهمیت تغذیه کودکان در سنین مدرسه اهمیت تغذیه در دوران بلوغ نظارت بر وضعیت تغذیه دانش آموزان مشکلات تغذیه ای شایع در سنین مدرسه و دوران بلوغ (سوء تغذیه پروتیئن ، انرژی – اختلالات ناشی از کمبود ید – کمبود ویتامین A– کم خونی فقر آهن) کمک های غذایی: شیر مدرسه علل اصلی سوء تغذیه در سنین مدرسه: مصرف نکردن غذای کافی- عادات غذایی نادرست(نخوردن صبحانه- استفاده از تنقلات بیارزش مثل پمفک و ابتلاء و بیماریهای عفونی و انگلی ) پیشگیری از بیماریهای شایع در سنین مدرسه آموزش راههای انتقال بیماریهای شایع در سنین مدرسه شناسایی – ارجاع- پیگیری دانش آموزان بیمار جدا سازی دانش آموزان مبتلا من بیماری تا منبودی (ممنوعیت از مدرسه ) شایع ترین بیماریهای واگیردار در سنین مدرسه : گلودرد چرکی – انگلهای دستگاه گوارش – بیماریهای اسهالی – هپاتیت- کچلی – سرماخوردگی – آنفلوانزا – ژیاردیا – سرخجه – گال- شپش- عفونتهای ادراری – آبله مرغان پیشگری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه واکسنیاسیون توام دانش آموزان اول متوسطه تشکیل پرونده بهداشتی جهت مدارس تشکیل پرونده بهداشتی جهت کلیه مدارس و ثبت نتایج معاینات و ارجاع و پیگیری و کلیه گزارشهای مربوط من فعالیت های آموزشی بیماریهای واگیر - حوادث – نیاز من مراقبت ویژه – فعالیت های بهداشت محیط مدرسه نظارت بر خانه های بهداشت – مراکز بهداشتی و درمانی بازدید از شبانه روزیها همراه با کارشناسان بهداشت محیط جهت مسائل بهداشتی نظارت بر طرحهای در حال اجرا در مدارس : وظایف شرح وظایف کارشناس مسئول بهداشت مدارس 1- ارائه پیشنهادات لازم و مشارکت در تهیه و تنظیم و تدوین برنامه های اجرایی بهداشت مدارس بر اساس اولویت های تعیین شده 2- ارائه راهنمایی ها و نظارت و مشارکت بر نحوه اجرایی فعالیت های بهداشت مدارس در سطح استان 3- مشارکت و نظارت در برنامه ریزی آموزشی و باز آموزی کارکنان و آموزش دانش آموزان 4- مشارکت و نظارت در برنامه ریزی آموزشی و بازآموزی کارکنان و آموزش دانش آموزان 5-مشارکت در تهیه متون آموزشی جهت آموزش کارکنان و آموزش جامعه (دانش آموزان) 6- مشارکت در آموزش و باز آموزی برنامه های بهداشتی جهت کارکنان 7- مشارکت در برنامه هآی آموزشی و تحقیقاتی حوزه معاونت بهداشتی 8- ارائه پیشنهاد طرحهای تحقیقاتی و مشارکت در انجام آنها جهت تعیین مشکلات و اولویت های لازم در بهداشت مدارس 9- جلب مشارکتهای بین بخشی ایجاد هماهنگی با دیگر واحدهای ستادی و تقویت مشارکت های بین بخشی من منظور ارائه منتر خدمات بهداشت مدارس 10- هماهنگی با اداره کل آموزش و پرورش در تهیه و تنظیم برنامه های اجرایی خدمات بهداشت مدارس 11- ارائه پیشنهاد نظارت و شرکت در برنامه های آموزشی و باز آموزی مراقبین بهداشت 12- مشارکت در آموزش دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی 13- تهیه متون و مطالب آموزشی و ارائه راهکارهای آموزشی جهت آموزش بهداشت گروههای مختلف دانش آموزان از راه مطالعات، جستجو و ترجمه کتب و دیگر منابع علمی 14- تجزیه و تحلیل داده های آماری و گزارشات دریافتی ، ارائه راهنمایی برای تهیه پس خوراند مناسب و ارائه پیشنهاد و راه حلهای مناسب جهت ارتقاء کیفی خدمات بهداشتی مدارس 15- تهیه و ارائه گزارش فعالیت های انجام شده من مقامات ذیربط 16- شرکت در دوره های بازآموزی و آموزشی سمینارها و کارگاههای آموزشی 17- بررسی نیازهای تجهیزاتی واحدها و ارائه پیشنهاد بودجه مورد نیاز واحد بهداشت مدارس من مقام مافوق